اسکلرودرمی چیست؟

اسکلرودرمی چیست

اسکلرودرمی

اسکلرودرمی از دسته بیماری‌های خودایمنی بوده و جزو بیماری‌های روماتیسمی است. نام این بیماری به معنای پوست سخت شده است؛ چرا که سبب می‌شود پوست سفت و براق گردد.

اسکلرودرمی بیماری‌ای پیشرونده و کمیاب است که سبب می‌گردد پوست بیماران ضخیم، خشک و سفت شود؛ در برخی اوقات زخم‌هایی در اندام به‌وجود می‌آید. بیماری اسکلرودرمی اندام صورت، مفصل دست و پا، ریه، کلیه و علی‌الخصوص دستگاه گوارش را درگیر می‌کند.

انواع بیماری اسکلرودرمی

1- اسکلرودرمی سیستمیک: در این نوع بیماری تمامی بدن درگیر شده، و به‌علاوه بر پوست ارگان‌های داخلی بدن هم با این بیماری درگیر می‌شود. این نوع از بیماری نیز خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف) نوع محدود: در این نوع از بیماری پوست فرد در نواحی آرنج و زانو به پایین درگیر شده و علاوه بر آن احتمال دارد نواحی سر و گردن نیز دچار عوارض پوستی شود.

ب) نوع منتشر: در این نوع از بیماری سفت‌شدن پوست در حالتی کلی‌تر شکل گرفته و پوست نواحی ابتدایی اندام‌ها و تنه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.

در این دو نوع ذکر‌شده ارگان‌های داخلی بدن نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند که عمده‌ترین و بیشترین آن سیستم گوارش فرد است. فرد احساس می‌کند که غذا در گلوی او گیر کرده و در بلعیدن دچار مشکل می‌گردد.

علاوه بر موارد ذکرشده احتمال سوزش سر معده به دلیل برگشت اسید معده وجود دارد و نیز ممکن است احساس نفخ در شکم به‌وجود آید. بیماری اسکلرودرمی موجب می‌شود که جداره روده‌ها سفت گردد و عواملی چون درد شکم، یبوست و نفخ بروز کند.

2- اسکلرودرمی موضعی: این نوع از بیماری هم به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف) نوع مورفه آ: در این نوع از بیماری پلاک‌هایی به‌صورت سفت‌شده در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌گردد.

ب) نوع لینه آ: در این حالت پوست به‌صورت خطی سفت می‌گردد و حالت و شکل پیشرفته‌ای به خود می‌گیرد و اصطلاحاً سبب بروز زخم شمشیری می‌شود. اگر این بیماری صورت فرد را دچار کند یک طرف صورت کاملاً سفت می‌گردد.

خوشبختانه این دو نوع از بیماری اندام‌های داخلی بدن را درگیر نمی‌کنند.

عوارض بیماری اسکلرودرمی

اسکلرودرمی سبب بروز سرطان، نارسایی قلبی، بالا‌رفتن فشارخون در ریه‌ها، زخم ریه، نارسایی کلیه‌ها، مشکل در جذب مواد‌غذایی شده و زخم‌های شدید و پیشرفته بر سطح بدن و اندام‌ها به‌وجود می‌آورد منجر به قطع‌شدن انگشتان دست و پا می‌گردد. برخی از افراد مبتلا به این بیماری قادر به باز‌کردن دهان خود به اندازه مناسب نیستند.

علائم بیماری اسکلرودرمی

• بر اثر بروز استرس و یا سرما انگشتان دست و پا آبی رنگ و یا سفید می‌شوند.
  •  پوسته حالتی سفت و خشک پیدا می‌کند.
  •  ریزش موی سر.
  •  ممکن است به‌طور غیر‌طبیعی رنگ پوست تغییر کرده و روشن‌تر و یا تیره‌تر گردد.
  •  شکل‌گرفتن توده‌هایی سفید و کوچک در زیر پوست بدن.
  • ایجاد زخم در نوک انگشتان دست و پا.

علت بیماری اسکلرودرمی

علت خاصی برای بیماری اسکلرودرمی وجود نداشته و جز بیماری‌های خودایمنی است و نیز می‌تواند جنبه ژنتیک داشته و در سنین ۳۵ تا ۵۰ سالگی مشاهده گردد. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله‌ور شده و خود را به‌صورت علائم این بیماری بروز می‌دهد.

درمان بیماری اسکلرودرمی

متأسفانه درمانی به‌صورت قطعی برای اسکلرودرمی وجود نداشته و از طرف پزشک روماتولوژیست اموری پیشنهاد می‌گردد تا عوارض و علائم بیماری کمتر شود و همچنین روش‌هایی چون استفاده از سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی و داروهای شیمی‌درمانی نیز بنا بر تشخیص پزشک تجویز می‌گردد. برای بهبود محل زخم‌ها از روش اکسیژن‌درمانی نیز استفاده می‌شود.

درمان‌های طبیعی برای اسکلرودرمی
  • فیزیوتراپی: انجام این کار سبب می‌شود افرادی که دچار سفت‌شدگی مفاصل شده‌اند دامنه حرکتی بیشتری را به‌دست آورند. این حرکات برای تقویت عضلات و تاندون‌ها که ممکن است آسیب ببیند و یا درگیر شود مناسب است.
  • کاهش درد با انجام حرکات ورزشی: ۶۰ الی ۸۳ درصد از بیماران درگیر اسکلرودرمی با دردهایی مواجه هستند که فعالیت‌های روزانه آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. با انجام حرکات ورزشی و شرکت در فعالیت‌های فیزیکی می‌توان تنش‌های عضلانی را کاهش داد و موجب تقویت گردش خون، کشش و تقویت مفاصل شد که سبب کاهش درد می‌گردد.
  • مرطوب‌کردن پوست: این افراد پوستی خشک و ضخیم دارند و مرطوب‌کردن پوست به‌صورت دائم مفید است. استفاده از نرم‌کننده‌های طبیعی چون روغن نارگیل، روغن بادام و روغن زیتون بسیار مناسب است.
  • حذف غذاهای محرک و تغذیه سالم: ازآنجاکه اسکلرودرمی یک بیماری خودایمنی به‌حساب می‌آید عوامل محرک می‌تواند سبب پاسخ سیستم ایمنی و التهاب شود. غذاهایی مانند کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، غذاهای دارای ادویه، کافئین، الکل و مواد مصنوعی می‌توانند عواملی تحریک‌کننده باشند.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها می‌تواند در تسکین علائم اسکلرودرمی نقش مؤثری داشته باشد. مصرف این‌گونه مواد می‌تواند از روش‌های مؤثر جهت بازیابی تعادل باکتری‌های روده باشد. بهترین غذاهایی که دارای پروبیوتیک‌اند: کفیر، ماست، زیتون پرورده، کلم شور.

بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص و مراجعه به کلینیک‌های معتبر به بهترین نحو این بیماری را مهار نموده و به شرایط زندگی روزمره و عادی نزدیک شد. ما در کلینیک روما در کنار شما خواهیم بود تا در مسیر رسیدن به سلامت گام بردارید.