روماتولوژی چیست؟

بیماری روماتولوژی یا روماتیسم چیست؟

بیماری روماتولوژی یا روماتیسم بیماری‌ای است که باعث بروز درد، تورم و التهاب، خشکی یا ایجاد محدودیت در حرکت‌دادن مفاصل، استخوان‌ها، تاندون‌ها، عضلات و رباط‌ها می‌شود. این دسته از درد‌ها از جمله مواردی است که بسیاری از مردم در جهان درگیر هر کدام از آن‌ها هستند.

به‌عبارت‌دیگر، روماتولوژی علمی است که به شناخت بیماری‌های استخوانی و مفاصل و روماتیسم می‌پردازد و از لحاظ علم پزشکی یک فوق‌تخصص به‌حساب می‌آید که پزشک‌ها بعد از سپری‌کردن دوران تخصص داخلی بزرگسالان و یا داخلی کودکان در این رشته به تحصیل ادامه می‌دهند.

شاید برای شما سؤال باشد که یک روماتولوژیست به بررسی چه بیماری‌هایی می‌پردازد؛ جواب:

بیماری‌هایی با ریشه مفصلی که می‌تواند علت‌های متفاوتی داشته باشد:

• بیماری به دلیل التهابات و بیماری‌هایی مانند بیماری آرتریت رماتوئید و لوپوس سیستمیک، بهجت و…
  • بیماری‌هایی که دلیل مکانیکال داشته باشند مانند بیماری استئووآرتریت که با نام آرتروز هم شناخته می‌شود.
  • بیماری‌هایی که دلیل و منشأ نورولوژیک دارند. این آسیب‌ها به دلیل آسیب سیستم عصبی در اندام‌ها به‌وجود می‌آید مثل نوروپاتی که به دنبال دیابت و… شکل می‌گیرد.
  • بیماری‌هایی که منشأ متابولیک دارند. آسیب‌رسیدن به مفصل به دلیل بیماری‌هایی زمینه‌ای مانند دیابت، نقرس و پوکی استخوان شکل می‌گیرد.
  • بیماری‌هایی که به دلیل عفونی به‌وجود می‌آید مانند باکتری‌های عامل بیماری مثل تب مالت و سل که می‌تواند مفاصل را نیز درگیر کند.

بیماری با علل خارج از مفصل

در اطراف مفاصل جزئیات و ضمائمی وجود دارد که می‌تواند دچار آسیب گردد و باعث بروز بیماری روماتولوژی گردد. بهتر است ضمائم مفاصل را بهتر بشناسیم:

• تاندون‌ها: التهاب تاندون‌ها که تاندونیت نام دارد به بیماری گلف‌باز‌ها و تنیس‌باز‌ها نیز شناخته می‌شود.
  • تورم اطراف تاندون‌ها: به تورم اطراف تاندون‌ها تنوسینوویت گفته می‌شود که می‌تواند مشکلاتی را برای بیمار به‌وجود آورد.
  • کیست اطراف مفاصل: کیست‌های اطراف مفاصل که به کیست سینویال معروف است مورد آسیب قرار گرفته و باعث بروز درد در بیمار می‌گردد.

بیماری‌های استخوان که با دلایل مختلف شکل می‌گیرد:

بیماری‌های به‌وجود‌آمده در استخوان‌ها دو منشأ متابولیک و عفونی دارد.

• علل متابولیک: شاخص‌ترین این بیماری‌ها پوکی استخوان است که با نام علمی استئوپروزیز شناخته می‌شود. جهت انجام سنجش تراکم استخوان با ما در ارتباط باشید.
  • دلیل عفونی: این عارضه‌ها می‌تواند منشأ باکتری یا قارچ داشته باشد که به آن بیماری استئومیلیت گفته می‌شود.
بیماری‌های ستون فقرات.

بیماری‌های ستون فقرات

• بیماری‌های التهابی این ناحیه که به آن اسپوندیلیت آنکیلوزانت گفته شده و از بارزترین بیماری‌ها از این دست است.
  • بیماری‌های مکانیکال که علت آن استئوآرتریت مهره‌های گردن و یا غتق دیسک است که باعث بروز فشار بر ریشه عصب شده و دردهای ارجاعی به اندام‌های منطقه فوقانی و تحتانی را منجر می‌شود.
  • به دلیل عفونت‌های مختلف می‌تواند بروز کند مانند سل و یا بروسلا که می‌تواند باعث بروز دیسک شده و مهره‌های کمر را درگیر نماید.
بیماری‌های بافت همبند

بیماری‌های بافت همبند به نحوی است که می‌تواند همه قسمت‌های مختلف را تحت‌تأثیر قرار دهد مانند بیماری لوپوس اریتماتوز سیستمیک.

روماتولوژیست کیست؟

پزشکی را که دارای فوق‌تخصص بوده و از تجربه بالا و کافی برای تشخیص و درمان بیماری‌های مفاصل برخوردار است روماتولوژیست می‌گویند.

درمان به شیوه روماتولوژی

سبک زندگی: یکی از کار‌هایی که برای درمان بیماری استفاده می‌شود ایجاد تغییر در سبک و نوع زندگی افراد است. باید میزان فعالیت، استراحت، مراقبت از مفاصل، کاهش استرس‌های روانی و عصبی و یک رژیم غذایی با دقت بررسی گردد و بهترین شیوه اتخاذ شود.

دارودرمانی: همچنین از دارو‌ها نیز برای مهار درد و کاهش تورم‌ها استفاده می‌گردد. دقت نمایید داروی تجویزشده توسط پزشک بر اساس مقدار سلامت عمومی بیمار، شدت بیماری و درگیری و اینکه این بیماری تا چه حد پیشرفت خواهد کرد تجویز می‌گردد. در این میان عواملی چون مدت زمان مصرف دارو و اینکه دارو تا چه حد کارایی داشته و چه عوارضی از خود بروز خواهد داد، بر تجویز پزشک اثرگذار خواهد بود.

جراحی: در بعضی از موارد و شرایط چاره‌ای جز جراحی برای رفع درد، التهابات و عوارض ناخوشایند باقی نخواهد ماند. جراحی‌ها با هدف تسکین درد، عملکرد مطلوب مفاصل و کمک به بازگشت به فعالیت‌های روزمره انجام می‌پذیرد.

نکات تکمیلی

مراجعات منظم به پزشک متخصص: باید به‌درستی مورد برسی قرار گیرد که بیماری مورد نظر با مصرف دارو‌ها و شیوه‌های پیشنهادی چه وضعیتی پیدا کرده است. آیا عوارض جانبی به همراه داشته است؟ باید همه مراحل با پزشک بررسی گردد و یا در صورت نیاز از عکسبرداری، آزمایش خون و ادرار و… استفاده شود.

درمان‌های جایگزین: در پاره‌ای اوقات از رژیم‌های غذایی خاص، مصرف ویتامین‌ها و… جهت درمان بیماری روماتولوژی استفاده می‌شود. بعضی از روش‌ها کمک روانی به بیمار است و از استرس وی می‌کاهد. بیشتر روش‌های این مورد بی‌ضرر بوده و باید تحت نظر پزشک انجام گیرد و اثرات مطلوبی هم به‌جای خواهد گذاشت.

به‌طور خلاصه شناختی اجمالی از روماتولوژی به‌دست آوردید که بدانید این اصطلاح به چه معناست و برای چه منظوری مراجعه به پزشک متخصص روماتولوژی ضرورت پیدا می‌کند.

با مراجعه به بهترین پزشک روماتولوژی در تهران می‌توانید از بسیاری از مشکلات استخوانی و مفصلی رهایی یابید.

کلینیک روما در خدمت شماست تا مراحل درمان را در محیطی مجهز پشت‌سر بگذارید و به دوران سلامتی بازگردید.