مراحل درمان و ریکاوری در تزریق پی آر پی

در روش درمانی با پلاکت غنی شده یا همان تزریق پی آر پی، منظور تقویت نمودن و کمک به بازسازی سلول در اندام های انسان و نیز مفاصل است. اثربخش بودن این روش برای تاندونوز تقریباً اثبات گردیده است. در بیشتر بیماران پس از تزریق پی آر پی کاهش درد در نواحی مورد نظر مشاهده شده و همچنین عملکرد بیماران در روند بهبود افزایش یافته است.

پی آر پی چیست؟

خون انسان از دید همگان یک مایع به حساب می آید اما دارای ذرات جامدی نیز درون خود هست. ذرات جامد موجود در خون شامل گلبول های سفید، گلبول های قرمز و پلاکت ها است. پلاکت ها بیشتر به منظور لخته شدن خون کاربرد دارند و شناخته می شوند. این ظاهر امر است و پلاکت ها دارای صدها نمونه پروتئین بوده که اصطلاحاً به این نوع از پروتئین ها پروتئین فاکتور رشد اطلاق می شود. این فاکتورهای رشد نقشی حیاتی و مهم در بهبود و بازسازی بافت بدن و نقاط آسیب دیده دارد.

تزریق پی آر پی چه کاربرد هایی دارد؟

افراد بسیاری هستند که درگیر مشکلاتی چون کشیدگی رباط زانو یا مبتلا به آسیب های مزمن تاندون هستند. این افراد از طریق روش تزریق پی آر پی روند بهبودی مناسبی را تجربه کرده اند. افراد بسیاری مخصوصا قشر ورزشکار با انجام دادن این روش شاهد تاثیرات درمانی رضایت بخش بوده اند. و توانسته اند اینگونه در زمان کم تر و سریع تر، دوباره فعالیت‌های ورزشی خود را از سر بگیرند. پس از این مشاهدات اثربخشی و مقبولیت روش تزریق پی آر پی اعتبار بیشتری یافت

مراحل درمان با تزریق پی آر پی

• در ابتدای امر از فرد متقاضی مقداری خون گرفته می شود. این مقدار با توجه به مقدار تزریق پیش بینی شده و محل مورد نظر می تواند متغیر باشد .
  • خون به دست آمده در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده شده تا بدین وسیله اجزایی مانند پلاکت، گلبول های سفید و گلبول های قرمز از هم جدا شوند. در این میان پلاسمایی که از پلاکت ها غنی شده است، جدا شده و به منظور تزریق آماده می گردد.
  • در بیشتر موارد برای آنکه این تزریق به بهترین نحو و با دقت بالا در محل درست تزریق شود، از روش های تصویربرداری استفاده می گردد. روش هایی مانند سونوگرافی می تواند در تعیین ناحیه درست تعیین کننده باشد.

مراقبت و ریکاوری در تزریق پی آر پی

باید به این نکته توجه داشته باشید که پس از تزریق پی آر پی در محل مورد نظر، به طور کوتاه مدت و موقتی درد و ورم به وجود می آید. در بیشتر موارد از فرد بیمار تقاضا می شود که چندین روز را به استراحت اختصاص دهد. و فشاری وارد نیاورد. علاوه بر این، موارد زیر نیز توسط پزشک توصیه می شود:

• بیمار نباید از مسکن های ضد التهابی استفاده نماید. پزشک داروی مسکن مناسب را به بیمار تجویز می نماید.
  • بهتر است از چوب زیر بغل یا مواردی چون آتل و بریس استفاده گردد. با این روش از مفصل و عضو آسیب دیده محافظت شده و بی حرکت می ماند تا روند بهبودی و ریکاوری به بهترین نحو صورت پذیرد.
  • برای برطرف شدن درد و تورم بهتر است که روزانه در چندین نوبت کمپرس یخ روی عضو مورد نظر انجام گردد. کمپرس یخ باید به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه ادامه پیدا کند. باید به این نکته توجه داشت که به هیچ وجه یخ به صورت مستقیم روی عضو و پوست بدن قرار نگیرد. بدین منظور یخ باید در پارچه یا حوله ای پیچیده گردد و روی عضو قرار گیرد.
  • برخی از پزشکان برای بهبودی درد و تورم کمپرس گرم را نیز توصیه می‌کنند.

آمادگی های قبل از تزریق پی آر پی

قبل از تزریق prp بهتر است به این موارد دقت شود:

• دو الی سه هفته قبل از مبادرت به درمان با پی آر پی باید از مصرف داروهای کورتیکواستروئید اجتناب گردد.
  • اگر از داروهای غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده می شود، بهتر است یک هفته قبل از درمان با این روش مصرف این دارو ها متوقف گردد.
  • دقت داشته باشید که ۵ روز قبل از تزریق پی آر پی داروهای ضد انعقاد مصرف نگردد. و این موضوع حتماً با پزشک معالج هماهنگ گردد.
  • سعی نمایید یک روز قبل از درمان به این روش از مایعات بیشتری استفاده نمایید.
  • برای برخی از بیماران استفاده از داروهای ضد اضطراب توصیه می گردد.

عارضه هایی که با تزریق prp درمان می شوند

امروزه از این روش برای برطرف نمودن و کمک به روند بهبودی موارد مختلفی استفاده می شود. از جمله: درمان نمودن آسیب دیدگی و دردهای مزمن که نسبت به دیگر درمان ها مقاومت بیشتری نشان می دهند، کاستن از عوارض و علائم ملتهب شدن تاندون ها، کاهش علائم ناشی از آرتروز، کمک به درمان و بهبود یافتن مواردی چون این خار پاشنه و زانوی دوندگان و تسکین دادن دردهای ناحیه پایین کمر.

روش کاربردی و با عوارض اندکی است که نتایج مثبتی به بار می آورد. از آنجایی که از بدن خود فرد تهیه می شود کمتر شاهد آلرژی و پس زدگی هستیم.

مرکز کلینیک روما با ارائه خدماتی همچون آنالیز بادی کامپوزیشن، سنجش تراکم استخوان، تزریق پی آر پی، تزریقات مفصل، کاپیلاروسکوپی، نوار عصب و عضله آماده خدمت رسانی به شما عزیزان میباشد.