شکستگی ستون فقرات به دلیل پوکی استخوان

پوکی استخوان سبب ضعف و شکنندگی استخوان‌های فرد می‌شود. و همینطور می‌تواند باعث شکستگی ستون فقرات شود. این امر گاهاً به قدری شدت دارد که ممکن است با زمین خوردن‌های ساده یا فشارهای کوچک مانند خم شدن، در آغوش گرفتن و عطسه هم استخوان‌ها دچار ترک شوند.

این گونه شکستگی‌ها در قسمت‌هایی مانند ران، مچ دست و یا ستون فقرات به وجود می‌آید.

پوکی استخوان و شکستگی ستون فقرات

زمانی که پوکی استخوان رخ می‌دهد ضعیف شدن استخوان‌ها سبب ترک خوردن و یا شکسته شدن آنها می‌شود که استخوان‌های ستون فقرات نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. ستون فقرات از مکان‌های شایع شکستگی بر اثر پوکی استخوان است. شکستگی ستون فقرات را شکستگی فشاری مهره نیز می‌نامند. فرض کنید که استخوان ستون فقرات به شکل یک بلوک مربع شکل است. زمانی که استخوان دچار شکستگی می‌شود همانند آن است که بلوک‌ها فشرده یا صاف گردیده است. نتیجه این امر درد شدید کمر هنگام ایستادن، نشستن، راه رفتن و یا بلند کردن اجسام است. برای تشخیص پوکی استخوان عمل سنجش تراکم استخوان انجام می‌شود.

با بالا رفتن سن استخوان‌های بدن لاغر و ضعیف می‌شوند. احتمال بروز پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند. در این میان افراد بالای ۵۰ سال و خانم‌ها احتمال ابتلا به این مشکل را دارند.

بر اساس آمار به دست آمده در سن ۸۰ سالگی تقریبا ۴۰ درصد از زنان دچار پوکی استخوان شده و احتمال شکستگی ستون فقرات نیز در آن افزایش پیدا می‌کند.

علائم شکستگی ستون فقرات بر اثر پوکی استخوان

اکثر افراد دچار شکستگی ستون فقرات از کمردرد شاکی هستند. اما تعدادی از آنها نیز هستند که علائمی ندارند. حدود دو سوم از شکستگی ستون فقرات با درد همراه نیست. و به همین دلیل است که تشخیص آن کمی دشوار می‌گردد.  به مرور زمان علائم مختلفی در شخص بیمار بروز می‌کند.

شکستگی در ناحیه پایین ستون فقرات درد و ناراحتی بیشتری در حرکت کردن نسبت به قسمتهای بالایی ستون فقرات ایجاد می‌کند. دلیل این امر این است که شکستگی‌های فشاری بیشتر در ناحیه خط کمر و مناطق بالاتر و اواسط سینه یا زیر آن و ناحیه کمر رخ می‌دهد؛ و در این نواحی درد بیشتر و شایع‌تر است.

شایع‌ترین علائم شکستگی ستون فقرات
  • بروز کمر درد شدید و ناگهانی.
  • ایجاد دردی که در زمان ایستادن و یا راه رفتن شدت پیدا می‌کند.
  • مشکل کم شدن یا پیچ خوردگی بدن.
  • کاهش قد.
  • ایجاد قوز در کمر.
تشخیص شکستگی ستون فقرات

در شکستگی ستون فقرات پزشک برای تشخیص درد و درمان در ابتدا معاینات بالینی را آغاز می‌کند. و در اولین مرحله ترازبندی ناصاف بودن ستون فقرات و وضعیت آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. مکان‌های خاصی از پشت را فشار وارد می‌کند. تا مشخص شود علت درد از آسیب عضله است یا دلیل آن استخوان است. جهت اطمینان از عدم آسیب رسیدن به عصب نخاعی پزشک معاینات عصبی را انجام می‌دهد. و اگر حالت بی‌حسی، تغییر در رفلکس‌ها یا ضعف عضلانی مشاهده شد، آنها را نیز بررسی می‌نماید.

در مرحله بعد تصویربرداری انجام می‌شود. که اطلاعات مهمی را راجع به شکستگی به پزشک ارائه می‌دهد. و وی می‌تواند تشخیص دهد که آسیب از نوع حاد است یا قدیمی و مزمن.

برای این تشخیص با اشعه ایکس یا توموگرافی کامپیوتری استخوان اسکن می‌شود. تا از وضعیت استخوان‌ها اطلاعات کافی به دست آید.

آزمایش ام آر آی هم می‌تواند بافت‌های نرم اطراف محل شکستگی را دقیق و با جزئیات بیشتر نشان دهد. به وسیله ام آر آی سن شکستگی نیز قابل تشخیص است.

اگر شکستگی جدید رخ داده باشد، استخوان درگیر شده محیطی روشن‌تر در اطراف دارد. که این نشان دهنده بروز التهاب در این منطقه است. اگر شکستگی قدیمی باشد ظاهر استخوان طبیعی به نظر می‌رسد.

روش‌های درمانی شکستگی ستون فقرات
  • درمان‌های غیر جراحی:خوشبختانه بسیاری از افرادی که دچار شکستگی ستون فقرات و مهره فشاری می‌شوند در مدت زمان سه ماه بدون آنکه درمان خاصی نیاز باشد بهبود می‌یابند. با انجام اقداماتی ساده مثل دوره استراحت و استفاده از داروهای تجویزی توسط پزشک کار انجام می‌شود. در این روش بیماران تشویق می‌گردند که ورزش‌های ملایمی مانند شنا و پیاده روی و انجام دهند.
  • درمان به روش جراحی: اگر درد شکستگی شدید باشد درمانی جز عمل جراحی پاسخگو نیست. در قدیم تنها گزینه جراحی شکستگی مهره به روش فشرده‌سازی مهره‌های شکسته بود. عملی سنگین بود اما امروزه از روش‌های کم تهاجمی‌تری استفاده می‌گردد.

۲ روش تقویت مهره‌های ستون فقرات وجود دارد. که در پیشگیری از شکستگی ستون فقرات  مؤثر است. معمولاً کسانی که از درد ناشی از شکسته شدن مهره‌ها رنج می‌برند از کاندیدهای درمان با این روش هستند. لازم به ذکر است که کسی که با شکستگی فشاری بیش از ۷۰ درصد مواجه باشد کاندید مناسبی جهت این روش می‌باشد.

در یکی از روش‌های تقویت مهره‌ها، با کمک اشعه ایکس سوزنی وارد مهره شکسته می‌شود. بعد از آن دستگاه کوچکی به نام بادکنک به وسیله سوزن وارد مهره می‌شود. سپس بادکنک داخل مهره باد شده و زمینه‌ساز بازگشت شکل و قد مهره به حالت طبیعی می‌شود. بخش بادکنکی خارج شده فضای خالی به وجود آمده با سیمان مخصوص برمی‌گردد. این عمل با بیهوشی موضعی و عمومی انجام می‌شود. و بیمار می‌تواند پس از یک روز مرخص شود به فعالیت‌های روزمره خود برگردد.

در روش دیگر تقویت مهره‌ها کمی شبیه به روش بالا اقدام می‌شود. اما برای به وجود آوردن فضای خالی از بادکنک استفاده نمی‌گردد. و سیمان مستقیماً به محل شکستگی مهره تزریق می‌شود. در این روش بیمار ترغیب می‌گردد که در اسرع وقت به کارهای روزمره بپردازد.

البته از روش همجواری نیز در درمان این مشکل استفاده می‌شود.

با مراجعه به کلینیک روما می‌توانید از خدمات بی‌نقص و تجربه بالای کادر فنی برخوردار شوید. و به سوی سلامتی بیشتر پیش بروید.