آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

علائم آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یک بیماری خود‌ایمنی بوده که سیستم ایمنی به بافت‌های خود حمله‌ور می‌شود. این بیماری سبب التهاب، درد و تورم مفاصل بدن می‌شود.

این التهابات سبب می‌گردد که مفصل‌ها حالتی دردناک و متورم پیدا کند و همچنین محدودیت حرکت در آن مشاهده گردد. خشکی مفاصل در صبح‌هنگام رایج‌تر است. این بیماری مزمن است و اگر درمان نشود در بلندمدت به مفاصل دیگر نیز آسیب می‌رساند.

علت آرتریت روماتوئید به‌درستی مشخص نیست و ترکیبی از عامل‌های هورمونی، محیطی، ارثی و ژنتیک است. از هر ۱۰۰ نفر ۱ نفر در زمان حیات به نوعی از این بیماری دچار می‌گردد.

روماتیسم مفصلی و مخصوصاً روماتیسم زانو در بانوان شیوع بیشتری داشته و 3 برابر بیشتر از مردان به این بیماری دچار می‌شوند. آرتریت روماتوئید غالباً در سنین ۳۵ تا ۶۰ سالگی بروز می‌کند، اما در سنین میانسالی بیشتر مشاهده می‌گردد.

علائم آرتریت روماتوئید چیست؟

• خستگی: یکی از علائم بیماری آرتریت روماتوئید خستگی بیش از حد فرد است. قبل از بروز علائم دیگر ممکن است فرد دچار خستگی‌های غیر‌معمول گردد. خستگی می‌تواند قبل از بروز علائم دیگر هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشد.
  • خشکی مفاصل در صبح‌ها: سفت‌شدن مفاصل در زمان صبح از نشانه‌های اولیه بروز آرتروز مفصلی است. این حالت سفتی و گرفتگی چند دقیقه طول می‌کشد. سفتی‌ای که چندین ساعت به طول بینجامد از علائم اولیه آرتریت روماتوئید است.
  • خشکی مفصل: احساس خشکی در یک یا چندین مفصل کوچک می‌تواند از علائم اولیه روماتیسم مفصلی باشد. این نشانه‌ها با فعالیت ‌داشتن و نداشتن فرد ارتباطی نداشته و ممکن است در هرشرایطی بروز کند.
  • احساس درد در مفصل: در اوایل بروز عارضه آرتریت روماتوئید، بیشترین درد در انگشتان مچ و دست مشاهده می‌شود، اما به مرور زمان درد می‌تواند در پاها، زانوها، شانه نیز احساس گردد.
  • تورم جزئی مفاصل: التهابات خفیف مفصل‌ها در اوایل بروز کرده و سبب می‌شود مفصل‌ها بزرگ‌تر از حد معمول دیده شوند. این تورم‌ها سبب حس گرما در مفاصل می‌شود.
  • تب: تب خفیف زمانی که با علامت‌های دیگر همانند التهاب و درد مفصل همراه گردد می‌تواند هشداری برای ابتلا به این بیماری باشد.
  • بی‌حسی و گزگز: ملتهب‌شدن تاندون‌ها می‌تواند به اعصاب فشار وارد نماید و به همین سبب منجر به بی‌حس‌شدن، سوزن‌سوزن‌شدن و یا احساس سوزش در دست‌ها می‌گردد. مفاصل دست‌ها و پاها ممکن است هنگام تحرک صدای جیر جیر یا ترک‌خوردگی بدهد.
  • کم‌شدن دامنه حرکت: التهابات در مفاصل می‌تواند سبب تغییر شکل تاندون‌ها، رباط‌ها و نیز ناپایداری آن‌ها شود. با پیشرفت بیماری آرتریت روماتوئید فرد بیمار ممکن است قادر به خم و صاف ‌کردن برخی مفاصل نباشد. البته کم‌شدن دامنه حرکت می‌تواند به دلیل درد نیز باشد. ورزش‌های ملایم به‌طور منظم می‌تواند در کاسته‌شدن این علائم کمک بزرگی باشد.
روماتیسم مفصلی

سایر علائم آرتریت روماتوئید

در مراحل اولیه آرتریت روماتوئید ممکن است علائم مختلفی را شاهد باشید:

• احساس کسالت و ضعف عمومی در بدن
  • خشک‌شدن دهان
  • بروز خارش، خشکی و التهاب در ناحیه چشم
  • ترشح چشم
  • بروز مشکل در خواب
  • احساس درد در ناحیه قفسه سینه در زمان نفس‌کشیدن
  • مشاهده برجستگی‌های سخت در بافت زیر پوست بازوها
  • بروز بی‌اشتهایی
  • کاهش وزن

در صورت مشاهده این علائم بهتر است برای تشخیص مناسب و دقیق به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا برخی از علائم با بیماری‌های دیگر مشترک است.

علائمی که احتمال ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد
  • جنسیت: روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید در زنان بیش از مردان شایع است.
  • سن: این بیماری می‌تواند در همه سنین به‌وجود آید، اما در بیشتر مواقع در سنین ۳۵ تا ۶۰ سالگی خود را نشان می‌دهد.
  • سابقه خانوادگی: درصورتی‌که یکی از اعضای نزدیک خانواده به آرتریت روماتوئید مبتلا باشد، احتمال اینکه دیگر اعضای خانواده نیز مستعد ابتلا به این بیماری باشند بالا می‌رود.
  • باکتری‌ها و ویروس‌ها: این‌گونه گفته می‌شود که برخی از عفونت‌های میکروبی می‌تواند عاملی برای تحریک و پیشرفته‌شدن آرتریت روماتوئید باشد. این عفونت‌ها می‌تواند به سبب عفونت لثه، عفونت ادراری و ویروس اپشتین باشد.
  • سیگار: بر طبق تحقیقات انجام‌شده برخی از آلاینده‌های موجود در هوا می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش دهد. برخی از این آلاینده‌ها عبارت‌اند از ‌دود تنباکو، گرد و غبار سیلیس و روغن‌های معدنی خاص مانند آنچه که در آن‌ها وجود دارد.

استفاده از دخانیات هم عاملی است که نشانه‌ها و علائم آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد. دخانیات احتمال دارد با داروهای تجویزی برای آرتریت روماتوئید تداخل پیدا کند. استعمال دخانیات و سیگار میل ورزش و تحرکات بدنی را کاهش می‌دهد؛ درصورتی‌که انجام حرکات ورزشی نرم با تجویز پزشک می‌تواند عاملی برای کاهش درد و التهابات باشد.

• ضربات فیزیکی:‌ضربه‌های جسمی و آسیب‌ها با ایجاد آرتریت روماتوئید ارتباط مستقیم دارند و این ضربه‌ها می‌تواند التهابات را تحریک کند.
  • چاقی: برطبق تحقیقات به‌عمل‌آمده چاق‌بودن می‌تواند در پیشرفته‌شدن بیماری تأثیر داشته باشد. گفته می‌شود که سلول‌های چربی، پروتئینی به‌عنوان سیتوکین را از خود آزاد می‌کند که عاملی برای بروز التهاب است.

در صورت مشاهده علائم فوق در ابتدا به پزشک متخصص و یا روماتولوژیست مراجعه نمایید و طبق تجویز او درمان‌های دارویی و حرکتی را به‌دقت انجام داده و با مراجعه به کلینیک‌های معتبری چون مرکز کلینیک روما و بهره‌مندی از تجارب پزشکی و تخصصی در مهار و درمان این مشکل کوشا باشید.