آرتروز دست و علائم آن

استئوآرتریت بیماری مفصلی است. که می‌تواند در هر ناحیه از مفاصل بدن به وجود آید همچنین می‌تواند در دست و مفاصل آن تاثیرگذار باشد. آرتروز دست در موارد زیر می‌تواند فرد را مبتلا کند:

• ناحیه مچ دست.
  • مفصلی که انگشت شست و مچ دست را به هم متصل می‌نماید.
  • ناحیه نوک انگشتان.
  • انگشتان دست میانی.

در این زمان است که غضروفی که ما بین مفاصل وجود دارد از بین می‌رود و استخوان‌ها بدون وجود غضروف و محافظ با هم تماس پیدا می‌کنند. در این وقت است که این تماس مسبب بروز دردهای خفیف، التهاب و سفتی می‌شود.

علائم بیماری آرتروز دست

شایان ذکر است علائم آرتروز دست در اشخاص مختلف متفاوت بوده. و به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله مفصل خاصی که تحت تأثیر قرار گرفته یا فعالیت‌هایی که فرد انجام می‌دهد. اما در بیشتر موارد کلیه افراد این موارد را تجربه خواهند کرد :

• احساس درد در هنگام کار و استفاده از انگشتان دست.
  • مفصل‌ها حالتی سخت پیدا می‌کند و این علائم می‌تواند در هنگام صبح بیشتر باشد.
  • بروز مشکل در حرکت دادن انگشتان.
  • بروز حالت ضعف در هنگام گرفتن اشیا.
  • در اطراف ناحیه مچ دست حالت تورم و حساسیت ایجاد می‌شود.

بعضی از افراد در این شرایط چرخش استخوان‌ها را نیز شاهد هستند. چرخش استخوان در منطقه سخت از استخوان بوده که خود را به مفصل متصل کرده است. همچنین کپسول اطراف این نواحی از مفصل ضخیم و بزرگ می‌شود.

نباید این علائم را با علائم پوکی استخوان اشتباه گرفت. برای تشخیص پوکی استخوان باید سنجش تراکم استخوان انجام شود.

در زمان بروز آرتروز دست، کپسول‌ها بزرگ شده و رشد استخوان‌ها روی مفصل‌های نزدیک نوک انگشتان رخ می‌دهد که گره‌های هبردن نام دارد. این گره‌ها مناطقی گرد، سخت و متورم است. که در اطراف مفاصل به وجود می‌آید. گره‌های مزبور حالتی دائمی داشته و سبب می‌شود که انگشتان به شکلی غیرطبیعی درآیند.

دلایل و علائم بروز آرتروز دست

علت دقیق آرتروز دست به درستی شناخته نشده است. اما به طور کل این وضعیت زمانی بروز می‌کند که مفصل دچار فرسودگی شده و به مرور به این عارضه تبدیل می‌گردد. خیلی از افراد ممکن است در سنین کمتری به این عارضه دچار شوند و حتی دچار علائم شدید‌تر و سخت‌تری گردند.

یک مفصل سالم دارای غضروفی در انتهای خود است. که مانند یک بالشتک امکان حرکت روی آن را داشته و باعث می‌شود با استخوان دیگر تماس مستقیم نداشته باشد. در این شرایط است که این غضروف آسیب دیده و حرکات سفت و دردناکی را سبب می‌شود.

عوامل بروز خطر آرتروز دست

این عوامل می‌تواند باعث تشدید و بروز آرتروز دست در اشخاص باشد:

• شخصی از اعضای خانواده شما سابقه آرتروز دست داشته باشد.
  • افزایش سن و پیری.
  • داشتن شغلی که به انجام حرکات دست، انگشتان و مچ نیاز زیادی داشته باشد.
  • دست شما صدمه‌های بسیاری دیده باشد.
  • هر مقدار که بیشتر از دستان خود استفاده کنید در نتیجه مفاصل و غضروف‌ها بیشتر درگیر می‌شود. و زمینه سایش و پارگی فراهم می‌شود.
  • جنسیت شما می‌تواند در بروز این عارضه موثر باشد. زنان بیشتر دچار آرتروز دست خواهند شد.
  • افرادی که از لحاظ ژنتیک و مادرزاد با مفاصلی ناقص یا غضروف‌های معیوب به دنیا آمده‌اند نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
نکاتی برای تشخیص آرتروز دست

برای تشخیص آرتروز دست باید دقت داشته باشید، اگر مفاصل دست شما حساس شده است. و یا در آن حالت تورم مشاهده می‌کنید. و در حالات پیشرفته‌تر شاهد بروز ناهنجاری در فرم دست و انگشتان بودید. باید در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه نمایید. این بیماری می‌تواند در شما محدودیت‌های حرکتی نیز ایجاد کند. در برخی از موارد پزشک با پرتونگاری می‌تواند متوجه ریزش غضروف‌ها و دیگر آسیب‌ها شود.

در صورتی که پزشک تمایل داشت که تشخیص دقیق و بهتری داشته باشد از ام آر آی استفاده می‌نماید.

پزشک می‌تواند با بررسی علائم التهاب در مفصل و همچنین آنالیز مایع مفصلی به این نتیجه برسد که مشکل شما ناشی از آرتروز دست است یا بیماری‌هایی مثل رسوب کریستالی، نقرس و یا عوامل دیگر.

درمان آرتروز دست
درمان

در درمان آرتروز دست داروهای ضد درد در هنگام افزایش التهاب و بی‌قراری می‌تواند تسکین بخش باشد. داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی بدون نسخه پزشک مانند ایبوپروفن و پروکسن نیز در دسترس هستند. که می‌توان از آن‌ها‌ها استفاده کرد. با توجه به نظر پزشک می‌تواند از این داروها استفاده کرد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، کرم‌ها و پمادهای حاوی منتول یا کپسایسین که حاوی فلفل هستند نیز در این شرایط برای آرتروز دست استفاده می‌گردد.

زمانی که داروهای خوراکی و یا جلدی موثر واقع نشود پزشک این کار را با تزریق انجام خواهد داد. داروهای تزریقی ضد التهاب معمولاً استروئیدی و بی‌حس‌کننده است. و درد مفاصل ملتهب شده را به سرعت آرام کرده که می‌تواند تا چندین ماه دوام داشته باشد.

انجام فیزیوتراپی و حرکات ورزشی باعث بهبود یافتن دامنه حرکات و قدرت عضلات دربرگیرنده مفاصل می‌شود. گاها به آتل نیز نیاز است.

جراحی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در مرحله آخر و زمانی که فرد به درمان‌های دیگر پاسخ مثبتی نشان نداد، انجام شود. اعمال جراحی تعویض مفصل و یا جوش دادن مفصل‌ها در این موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه داشته باشید که بیماری آرتروز دست یک بیماری پیشرونده به حساب می‌آید و به این معنا است که به آرامی آغاز می‌شود و به مرور و در طی سال‌ها بدتر می‌گردد. به طور قطعی درمانی برای آن وجود ندارد اما به درستی می‌توان آن را مدیریت کرد و با تشخیص زودتر آن، زندگی عادی و معمولی داشت.

برای تشخیص درست و به موقع، با مراجعه به کلینیک روما، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به سمت بهبود بیماری‌های مبتلا شده حرکت کنید. و از زندگی خود لذت ببرید. ما در کنار شما خواهیم بود.