بیماری نوروپاتی و علل آن

بیماری نوروپاتی به سبب آسیب رسیدن به اعصاب خارج مغز و نخاع یا همان اعصاب محیطی به وجود می‌آید. و بیشتر باعث بروز ضعف، بی‌حسی و درد در نواحی دست و پا می‌شود. و همچنین می‌تواند دیگر مناطق بدن شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

بیماری نوروپاتی محیطی می‌تواند به علت صدمات ناشی از ضربه، عفونت، مشکلات متابولیکی، دلایل ارثی و قرارگیری در معرض سموم به وجود آید. یکی از علل شایع بیماری دیابت است.

بروز نوروپاتی در برخی از بیماران حالتی مداوم و همیشگی داشته و در برخی هر از چندگاهی رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد دردهای نوروپاتی در هنگام استراحت و شب شدت می‌یابند. برخی هم ممکن است به آرامی حالت لمس شدگی پیدا کنند.

افرادی که مبتلا به بیماری نوروپاتی هستند درد ناشی از آن را مانند چاقو خوردن، سوزش و سوزن سوزن شدن وصف می کنند.

علائم بیماری نوروپاتی

هر عصب در سیستم محیطی شما عملکرد خاص به خود را دارد. و بنابراین علائم آن به نوع اعصاب آسیب دیده بستگی دارد. اعصاب مرتبط چگونه دسته‌بندی می‌شوند:

• اعصاب حسی مانند پوست که دما، لمس، لرزش و درد را حس می‌کنند.
  • اعصاب حرکتی که حرکت نمودن عضلات را کنترل می‌نمایند.
  • اعصاب خودمختار که اعمالی مانند فشار خون، ضربان قلب، هضم غذا و مثانه را کنترل می‌نمایند.

همچنین علائم نوروپاتی محیطی می‌تواند شامل موارد زیر شود:

• شروع آهسته و تدریجی بی‌حسی، سوزن سوزن شدن دست و پاها که می‌تواند به سمت بالایی پا بازوها گسترش پیدا کند.
  • درد شدیدو تیز، لرزش ، حالت ضربان و سوزش.
  • حساسیت شدید به لمس شدن.
  • درد در زمانی که نباید به وقوع بپیوندد؛ مانند بروز درد هنگام فشار دادن پاها در هنگام خواب یا زیر پتو.
  • عدم هماهنگی و تعادل و سقوط.
  • ضعف عضلانی.
  • کم شدن حس و ضعف حرکتی.

اگر اعصاب حرکتی تحت تأثیر قرار گیرند، فرد فلج خواهد شد.

اگر اعصاب خودمختار تحت تأثیر قرار بگیرند علائم زیر بروز می‌کند:
  • عدم تحمل گرما.
  • بروز مشکل در روده، سیستم گوارش و مثانه.
  • متغیر بودن فشار خون، سرگیجه یا سبکی سر.
دلایل ایجاد بیماری نوروپاتی

نوروپاتی محیطی بیماری نیست بلکه آسیب ناشی از چندین بیماری است که این پدیده را به وجود می‌آورند. این عوامل می‌توانند سبب بروز نوروپاتی گردند:

• بیماری‌های خود ایمنی که بدن به عوامل داخلی حمله می‌کند.
  • بیماری دیابت.
  • بروز عفونت‌ها.
  • اختلالات ارثی و ژنتیک در افراد.
  • تومورها.
  • اختلال در مغز استخوان.
  • و بیماری‌های دیگر.
عوامل دیگر بروز بیماری نوروپاتی

عوامل دیگری مانند بیماری کلیه، بیماری کبد و بروز اختلال در بافت همبند و تیروئید کم کار می‌تواند سبب بروز بیماری نوروپاتی باشد. این عوامل می‌تواند سبب این عارضه شده و آن را تشدید کند. عوامل ایجاد کننده نوروپاتی به شرح زیر است:

• اعتیاد به الکل.
  • قرارگیری در معرض مواد سمی.
  • برخی ازداروها.
  • ایجاد ضربه و فشار بر روی عصب.
  • کمبود ویتامین‌ها.
عوامل افزایش‌دهنده خطر مبتلا شدن به بیماری نوروپاتی
  • داشتن دیابت مخصوصاً زمانی که قند خون شما به درستی کنترل نگردد.
  • مصرف مواد الکلی.
  • کمبود ویتامین به ویژه ویتامین‌های گروه b.
  • عفونت‌هایی از قبیل بیماری لایم، زونا، ویروس اپشتین بار، هپاتیت سی و بی و همچنین بیماری اچ آی وی.
  • بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و لوپوس که در این بیماری‌ها سیستم ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله‌ ور می‌شود.
  • بروز اختلالات کلیه، کبد و تیروئید.
  • انجام کارهای تکراری که در زمان‌های خاص انجام می‌شود. و مشاغلی که به طور دایم در یک حالت قرار دهند و تکرار شوند.
روش‌های درمانی و تسکین درد در بیماری نوروپاتی
  • استفاده از داروهای ضد درد و بی‌حس کننده مواردی مانند کرم، چسب یا افشانه بر روی پوست.
  • تزریق داروهای بی‌حس‌کننده و ضد درد در ستون فقرات و یا مناطقی که درد می‌کند.

در مصرف این گونه داروها باید دقت شود تا حالت اعتیاد پیدا نکند. زیرا بعضی از آنها حالتی مخدر دارند.

برخی دیگر از انواع روش‌های درمانی به شرح زیر است:
  • فیزیوتراپی.
  • کار با مشاور.
  • حفظ آرامش درونی.
  • ماساژ درمانی.
  • طب سوزنی.
  • استفاده از دستگاه‌هایی که می‌تواند بر روی سیگنال‌های عصبی تأثیر بگذارد.
پیشگیری از بیماری نوروپاتی

شاید همیشه این سوال مطرح شود که آیا می‌توان از شکل گیری و بروز بیماری نوروپاتی و دردهای آن جلوگیری کرد؟ چه کارهایی باید انجام داد تا دچار دردهای عصبی نوروپاتی نگردیم؟

در جواب این سوالات باید این گونه گفت که در بسیاری از موارد دردهای نوروپاتی ریشه‌های عصبی دارند. و مقدار تحریک‌پذیری فرد و حساسیت وی را افزایش می‌دهند. می‌توان نشانه‌هایی از موارد استرس و فشارهای عصبی را مشاهده کرد که در نهایت به بروز چنین عارضه‌ای انجامیده است.

شیوه‌های نادرست زندگی مانند بد نشستن، بد بلند شدن، انجام امور سنگین توسط دست‌ها و… موجب می‌شود که عصب‌های مختلف مچ دست تحت فشار قرار گرفته و منجر به دردهای نوروپاتی شود.

دقت در شیوه زندگی و دوری کردن از انواع فشار روحی روانی و پیش گرفتن یک زندگی سالم می‌تواند از عواملی باشد که تا حد زیادی می‌توان با آن دردهای نوروپاتیک را کنترل نمود. یا از بروز آنها جلوگیری کرد.

کلینیک روما در کنار شماست تا به بهترین شیوه در مسیر درمان بیماری‌های خود گام بردارید. در تمامی مراحل ما در کنار شما خواهیم بود. این کلینیک خدماتی از جمله نوار عصب و عضله و … به شما عزیزان ارائه میدهد.

با ما در تماس باشید.