بلوک سمپاتیک کمری

بلوک سمپاتیک از روش‌های درمانی است که بسیار استفاده می‌شود. افرادی هستند که به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند و علائمی شبیه به دیسک کمر یا درگیر شدن سیاتیک در آنها مشاهده می‌شود. این گونه افراد دچار درد و سوزش اندام‌های تحتانی و پاها می‌گردند.

در بسیاری از موارد پس از بررسی‌های پزشک معلوم می‌گردد که بیمار سیاتیک یا فتق دیسک کمر ندارد.

چیزی که می‌تواند به وجود آورنده این علائم در بیمار باشد درگیر شدن شبکه سمپاتیک در ناحیه کمری است. برای برطرف کردن این مشکل می‌توان از بلاک عصبی سمپاتیک کمری بهره برد.

عصب سمپاتیک چیست؟

این عصب‌ها در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. این گونه عصب‌ها مرتبط به طیف گسترده‌ای از کارهایی هستند که به صورت ناخودآگاه انجام می‌پذیرد. و شخص کنترلی بر روی آنها ندارد. عملکرد‌هایی مانند سیستم گردش خون، تعرق و گوارش.

بلوک سمپاتیک کمری در چه مواردی صورت می‌پذیرد؟

موارد انجام بلوک سمپاتیک کمری به چهار دسته تقسیم می‌شود:

• نارسایی خون‌رسانی در اندام‌های تحتانی بدن: شامل بیماری‌های قلبی عروقی و تصلب شرایین، نارسایی در خون‌رسانی به پاها در افراد دیابتی، بیماری برگر، بیماری رینود، انجام جراحی ترمیمی عروقی انسداد ناشی از آمبولی شریانی و یا یخ زدگی می‌شود.
  • بروز درد در اندام تحتانی مانند درد پای دیابتی، احساس درد به دلیل نارسایی عروق، دردهای سمپاتیکی مثل درد آتروفی، دردهای مزمن ناشی از تروما به پا، دردهای مزمن باقی مانده از قطع شدن یک عضو و یا بروز درد در محل عضو قطع شده.
  • سایر موارد: درد بیش از حد در اندام تحتانی، کبودی و سیانوز انتهایی، ملتهب شدن ورید فمورال همراه با علائم تب، اریترو ملانژی، دردهای غیرقابل تحمل تناسلی و ادراری و…
  • دردهایی به دلیل و منشاء دیسک و انتشار سیاتیک کاذب.
اقدام جهت بلوک سمپاتیک کمری

جهت بلوک سمپاتیک کمری تزریقاتی انجام می‌شود که شاخه‌های عصبی پایین کمر را  بی‌حس می‌نماید. انجام این کار به پزشک این فرصت را می‌دهد مشکلات مربوط به عصب‌ها را شناسایی و درمان کند. برای درمان مشکلات معمولاً مجموعه و دوره‌ای از تزریق‌ها باید صورت پذیرد. کسانی به جهت انجام این کار مراجعه می‌کنند که از درمان‌های اولیه و دارو درمانی نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند.

در واقع مرحله اول یا همان دارو درمانی برای افرادی است که شخص از آن نتیجه قابل انتظاری را دریافت نکرده است. بلاک شبکه سمپاتیک کمری روش درمانی مؤثری است. بسیاری از بیماران توسط آن شاهد بهبود در علائم بیماری خود بوده اند. همچنین می‌توان از روش‌های جدید و پیشرفته‌تری مانند  rf  شبکه سمپاتیک نیز در مراحل بعدی استفاده کرد.

تشخیص بیماری سمپاتیک

بیماری ممکن است با معاینات اولیه به سختی تشخیص داده شود. چرا که شبیه مواردی چون فقط به دیسک کمر است. پزشک می‌تواند با عکسبرداری و بررسی عوامل مختلف مشکل را تشخیص دهد.

مراحل انجام تزریق بلوک سمپاتیک

آماده شدن برای تزریق:

شخص به شکم یا پهلو دراز می‌کشد. و بافت و پوست ناحیه مورد تزریق بی‌حس می‌گردد. پزشک متخصص سوزن را وارد می‌کند. و به سمت عصب‌های سمپاتیک هدایت می‌نماید. پزشک متخصص معمولاً با بهره‌گیری از دستگاه تصویربرداری به نام فلوروسکوپ موقعیت درست سوزن را بررسی می‌نماید. در این بین ماده حاجب جهت اطمینان از موقعیت درست سوزن تزریق می‌شود.

تزریق دارو

پس از مراحل فوق، پزشک دارو را تزریق می‌نماید. این دارو به اعصاب رخنه می‌کند. و موجب بی‌حسی اعصاب سمپاتیک می‌شود. اگر همین اعصاب سبب درد بیمار باشد، انجام این کار باعث می‌شود که درد فروکش کند.

اتمام درمان:

پس از آنکه تزریق به پایان رسید سوزن بیرون آورده شده و محل تزریق با چسب پوشانده می‌شود. مدت کوتاهی پزشک وضعیت بیمار را تحت مراقبت قرار می‌دهد سپس به وی اجازه ترخیص می‌دهد. در بعضی ازمواقع پس از بلوک سمپاتیک کمری افراد احساس بی‌حسی یا ضعف در پاها را حس می‌کنند. این شرایط  وضعیتی طبیعی بوده و تنها چند ساعت به طول می‌انجامد.

در مواردی لازم است که بیمار در بازه زمانی دیگر برای تزریق‌های بعدی به پزشک مراجعه کند. اگر درد‌های فرد بهبودی پیدا کرد به جهت این که دیگر نیاز به تزریق‌های متعدد و مکرر نباشد، می‌توان با امواج رادیویی اعصاب را در اصطلاح عصب‌کشی کرد.

به طور کل با استفاده از این روش می‌توان به خوبی بسیاری از دردهایی که با روش‌های مرسوم و یا دارو درمانی قابل کنترل نبوده‌اند را مهار کرد. و سبب می‌شود که علائم و نشانه‌های درد توسط فرد از طریق سلسله اعصاب حس نگردد. این کار باعث می‌شود که فرد درد و ناراحتی فراوانی را متحمل نشود. و بتواند به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. همچنین زمینه‌ای را فراهم می‌کند که پزشک معالج هم تشخیص و هم درمان مناسبی را پیش‌بینی نماید.

برای بسیاری از افراد راه حلی نهایی بوده و بسیار مفید نیز واقع می‌شود.

کلینیک روما با تجهیزات و کادری مجرب آماده ارائه خدمات درمانی با بهترین کیفیت به شما عزیزان خواهد بود. با ما در تماس باشید.