تزریق درمانی مفاصل تحت گاید سونوگرافی

سونوگرافی یا التراسوند از روش‌های تصویربرداری است. که برای بررسی وضعیت عضلات، تاندون‌ها، مفاصل و لیگامان‌ها بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سونوگرافی به شکلی فراگیر برای تشخیص آسیب‌های وارده عضلانی و متادونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در زمینه تزریق‌های درون مفصلی نیز کاربرد دارد.

گاهاً لازم است که برای رفع مشکلات درون بافت مفاصلی مانند شانه، زانو و لگن پزشک معالج مبادرت به تزریق در این نواحی کند.

از طریق سونوگرافی می‌توان به پزشک کمک کرد. که محل تزریق را به خوبی شناسایی کند. و می‌تواند تشخیص دهد که کدام عضو و ساختار باعث ایجاد بروز درد در بیمار شده است.

تزریق در مفاصل

تزریق‌های تخصصی شامل سه نوع تزریق داخل مفصلی، داخل بافت نرم و تزریق در اطراف دیسک ستون فقرات می‌شود.

تزریق نمودن داخل مفصل در بیماری‌هایی مانند آرتروز شانه، آرتروز زانو و آرنج، مچ دست، و پا و… از روش‌های مؤثر درمانی تحت گاید سونوگرافی است.

تزریق در ستون فقرات برای کمر درد‌هایی که به علت دیسک کمر فرد نیازی به انجام جراحی نداشته باشد، انجام می‌پذیرد.

در این شیوه استروئید تحت گاید سونوگرافی فلوروسکوپی در اطراف ریشه عصب‌ها و یا در محل مفصل‌های ستون فقرات تزریق می‌گردد. با این روش محرک عصب، کمک به کاهش التهاب عصب می‌کند. و موجب کم شدن درد می‌شود.

تزریق در داخل بافت نرم

تزریق داخل بافت نرم در موارد انواع التهابات تاندونی مانند تاندونیت شانه‌ها، شانه منجمد، تاندون‌های آرنج، سندروم تونل کارپ، بورسیت‌ها، تریگر پوینت یا منطقه‌های ماشه‌ای دردناک انجام می‌پذیرد.

با تزریق داروها جهت کاهش التهاب و کم نمودن درد در این نواحی می‌توان به صورت مؤثرتری از شرایط کاهش درد استفاده نمود.

مزیت استفاده از تزریق تحت گاید سونوگرافی

در بسیاری از موارد تزریق داخل مناطق مفاصل و بافت‌های نرم مرتبط می‌تواند در کاهش التهابات و بهبود درد در نواحی زانو، شانه، آرنج، مچ دست و پا و… نقشی مؤثر و تعیین کننده داشته باشد.

لذا اگر تزریق به صورت هوشمندانه و به منطقه مورد نظر به طور دقیق انجام شود به مراتب اثرات بهتر و ماندگار‌تری خواهد داشت.

برای اینکه تزریق مزبور به درستی در منطقه مورد نظر صورت پذیرد تزریق تحت گاید سونوگرافی انجام می‌شود. در این حالت است که پزشک می‌تواند به خوبی ببیند و تشخیص دهد. که مؤثرترین و بهترین منطقه برای انجام این کار کجاست. از آنجایی که سونوگرافی توان تصویربرداری و تهیه اطلاعات خوبی از بافت‌های نرم را نیز دارد، آنگاه می‌تواند محل مناسب تزریق را در موارد مرتبط با بافت‌های غضروف و تاندونی را نیز مشخص کند. مانند تزریق در بافت‌های تاندون‌های شانه، عارضه شانه منجمد، تاندون آرنج، سندروم تونل کارپ، بورسیت‌ها و…

استفاده از سونوگرافی در زمان تزریق سبب افزایش بسیار در دقت این کار می‌شود. همچنین به پزشک کمک می‌کند که به درستی تشخیص داده و شناسایی کند که کدام ساختار باعث بروز درد در بیمار شده است.

انجام تزریق تحت گاید سونوگرافی این امکان را به پزشک می‌دهد که به طور زنده ببیند که سوزن خود را چگونه در بافت‌های مختلف حرکت داده تا به محل درست و مورد نظر ختم شود. این امر سبب می‌شود که اطمینان کافی جهت این امر حاصل شود که تزریق در محل درست و اصلی صورت پذیرفته است.

دیگر مزیت‌های تزریق تحت گاید سونوگرافی

طبق بررسی‌های صورت گرفته مشخص گردیده است که تزریقاتی که تحت گاید انجام می‌شود درد کمتری نسبت به تزریقات بدون گاید دارد. شاید به این دلیل باشد که تزریق به درستی در محل مورد نظر انجام شده. و به مناطق اطراف و نقاط ناخواسته تماسی ندارد. برای تصویربرداری از تزریق موارد دیگری نیز وجود دارد. اما سونوگرافی نسبت به سایر تصویربرداری‌ها مزایای دارد که به آن اشاره می‌کنیم:

• سونوگرافی فاقد هرگونه اشعه مضر است. و برای فرد ضرری نخواهد داشت. زیرا در این روش از امواج فراصوت استفاده می‌شود. که توسط گوش انسان شنیده نخواهد شد.
  • در این روش علاوه بر اینکه بافت‌های نرم با سونوگرافی شناسایی و تصویربرداری می‌شود، می‌توان مفاصل و بافت‌های اطراف آن هم به خوبی مشاهده کرد.
  • نسبت به تصویر برداری ساده، سونوگرافی در شناسایی ورم مفصل‌ها، ورم بافت‌ها، تاندون، و لیگامان، عصب، عصب و عضله بسیار بهتر عمل می‌کند.

استفاده از این روش به طور کل می‌تواند روشی مطمئن و کم درد‌تر باشد. و همچنین تأثیر بهتر و مؤثرتری در درمان و کاهش درد و التهابات خواهد داشت. زیرا کاملا آگاهانه و با دید بهتر این مهم انجام می‌پذیرد.

با حضور در کلینیک روما می‌توانید از کلیه امکانات به روز و پیشرفته جهت درمان و تشخیص مشکلات متعدد خود استفاده نمایید. در محیطی آرام و کادری متخصص به بهترین نحو در مسیر دستیابی به سلامت حرکت نمایید. در این مسیر همراه شما خواهیم بود.

با ما در تماس باشید.