رفع انکیلوز ستون فقرات

آرتروز است که ستون فقرات شخص را درگیر می‌نماید. انکیلوزان به معنای خشک و سفت شدن است. این بیماری سبب می‌شود که التهاب ستون فقرات به وجود آمده و مفاصل بزرگ گردد. و در نتیجه خشکی و درد به وجود می‌آید. بیماری سبب خمیدگی در مفاصل بین ستون فقرات استخوان ران می‌گردد.

درمان انکیلوزستون فقرات

درمان‌های متفاوتی برای انکیلوز ستون فقرات توصیه می‌گردد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

درمان نمودن این بیماری بسته به علائم بیمار، سن و سلامتی عمومی وی وابسته است. شدت و پیشروی بیماری نیز تأثیر بسزایی دارد. هدف از درمان کاهش دادن درد و خشکی و پیشگیری از تغییر شکل بدن است.

یکی از اساسی‌ترین راه ها ایجاد تغییرات در سبک زندگی افراد است که می‌تواند کیفیت را بهبود بخشد. انجام ورزش و فیزیوتراپی که توسط پزشک متخصص برای شما طراحی می‌گردد می‌تواند به حفظ وضعیت بدن شما کمک نماید.

فیزیوتراپی و درمان انکیلوز ستون فقرات

شامل دستورالعمل‌های ورزشی می‌باشد که وضعیت بدن را در شرایط مطلوب نگه می‌دارد. این حرکات شامل تنفس عمیق برای منبسط کردن ریه ها و ورزش‌های کششی برای تقویت حرکت مفاصل و ستون فقرات است. از آنجایی که این مشکل باعث بروز انحنای رو به بیرون می‌شود به بیمار توصیه می‌گردد که در حد توان همیشه بدن را صاف نگه دارد. و مبادرت به انجام تمرینات کششی پشت کند. همچنین به این گونه بیماران توصیه می‌گردد که روی تشک سفت بخوابند و جهت جلوگیری از انحنای ستون فقرات از بالشت استفاده ننمایند.

انکیلوزان می‌تواند نواحی‌ای را که دنده‌ها به ستون فقرات و مفاصل دنده‌ای متصل می‌شوند را درگیر نماید. و باعث شود که ظرفیت تنفس کاهش پیدا کند. در این شرایط است که به بیماران آموخته می‌شود به طور مداوم در طول روز با انجام دادن تنفس عمیق قفسه سینه را در حالت حداکثر ظرفیت گسترش دهند تا این مشکل و محدودیت به حداقل برسد.

ورزش و درمان انکیلوز ستون فقرات

فیزیوتراپ یک برنامه ورزشی را برای هر بیمار به طور اختصاصی مشخص می‌نماید. در بیشتر موارد شنا کردن می‌تواند بسیار کمک بزرگی باشد زیرا می‌تواند از تکان‌های شدید ستون فقرات جلوگیری نماید.

این عارضه مانع انجام حرکات ورزشی نمی‌گردد. زمانی که بیمار حالت غیرفعال دارد انواع ورزش‌های هوازی برای او مناسب است.

به طور کلی به این گونه افراد توصیه می‌شود از ورزش‌های هوازی غافل نشوند. زیرا انبساط ریه‌ها و عضلات تنفسی به حداکثر می‌رسد و راه‌های هوایی ریه‌ها باز می‌شود.

ترک سیگار و درمان انکیلوز ستون فقرات

افرادی که به این عارضه دچار می‌شوند باید به طور جد از مصرف سیگار خودداری کنند زیرا مصرف دخانیات سبب تسریع آسیب‌های ریه شده و مشکلات تنفسی را بدتر می‌کند.

برخی از افراد که دچار مشکلات تنفسی در این بیماری می‌شوند ممکن است برای به دست آوردن بهبود شرایط تنفس به مکمل اکسیژن و دارو نیازمند باشند.

تغییر فعالیت‌ها و درمان انکیلوز ستون فقرات

اینگونه افراد ضروری است که فعالیت‌های روزانه در زندگی خود را تغییر دهند و محل کار و زندگی را با شرایطی که دارند منطبق کنند. به طور مثال یک کارمند می‌تواند میز و صندلی خود را جهت حفظ وضعیت خود تنظیم کند. همچنین رانندگان می‌توانند از آینه‌های بزرگتر و عینک‌های منشوری جهت جبران کردن محدودیت حرکت در ستون فقرات استفاده نمایند.

مصرف دارو و درمان انکیلوز ستون فقرات

به طور کلی شامل مصرف داروهای می‌شود که جهت کاهش التهاب و یا کم کردن ایمنی بدن برای جلوگیری از پیشرفت بیماری عمل می‌کنند.

• استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی به جهت کم کردن درد و التهاب.
  • استفاده از داروهای بلاک کننده فاکتور نکروز دهنده تومور یا داروهای بیولوژیک به منظور کم کردن ورم و التهابات.
  • مصرف داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده مثل سولفاسالازین که برای رفع کردن التهابات و کنترل بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده کوتاه مدت از کورتیکواستروئید به منظور کم کردن التهابات.
  • استفاده و مصرف کوتاه مدت شل کننده های عضلانی و مسکن ها به منظور تسکین درد و اسپاسم های عضلانی.
استفاده از جراحی به منظور درمان انکیلوز ستون فقرات

آخرین راه حل می‌تواند استفاده از جراحی ارتوپدی باشد. با انجام عمل جراحی می‌توان مفصل را جایگزین نمود و در ستون فقرات میله قرار داد. همچنین می‌شود بخش‌هایی از استخوان‌هایی که حالت ضخیم و سفت پیدا کرده‌اند را برداشت. این کار زمانی انجام می‌شود که دیگر روش‌های درمانی و تسکینی جوابگوی مشکلات به وجود آمده در فرد نباشد.

سخن پایانی

شدت این بیماری از فردی به فرد دیگر کاملاً متفاوت است و همه بیماران عوارضی شدید را تجربه نکرده یا مبتلا به پیوستگی ستون فقرات نمی‌شوند. از افراد به طور متناوب ممکن است درد و ناراحتی کمر داشته باشند و برخی دیگر احتمال دارد درد شدید و خشکی در چند ناحیه بدن را در زمان‌های طولانی حس کنند.

بیشتر افراد در این بیماری دچار دردهای مزمن و دردناک هستند. و زمانی که علائم فروکش نماید، دوران بهبودی موقت در آنها مشاهده می شود.

باید این نکته را بدانید که انکیلوزان یک بیماری مزمن است ممکن است به طور مادام‌العمر با فرد همراه باشد. و شدت این عارضه ارتباطی با سن و جنسیت شخص ندارد.  شدت این بیماری می‌تواند در یک کودک، زن یا مرد یکسان باشد.

به این نکته توجه کنید که اگر دچار علائم خفیف از این بیماری هستید و قادر هستید آن را به خوبی کنترل و مدیریت کنید، باز هم لازم است که به پزشک متخصص بیماری‌های روماتیسم حداقل سالی یکبار مراجعه نمایید.

کلینیک روما با امکانات مناسب و رو به روز و کادر درمانی با تجربه در خدمت کلیه عزیزانی است که خواستار بدست آوردن سلامتی خود هستند.

با ما در ارتباط باشید.