نوارعصب و عضله در مرکز کلینیک روما

نوار عصب و عضله چیست؟

تست نوار عصب و عضله یا EMG روشی تشخیصی است که مبادرت به ارزیابی سلامت عضلات و سلول‌های عصبی‌ای که آن‌ها را کنترل می‌کنند کرده تا اطلاعات کافی به پزشک مربوطه ارسال شود. نورون‌های حرکتی سیگنال‌های الکتریکی‌ای که سبب انقباض عضلات است را منتقل می‌کنند.

تست نوار عصب و عضله سیگنال‌های دریافتی را به نمادهایی چون نمودار، اصوات یا مقادیر مشخص تبدیل کرده تا پزشک متخصص بتواند آن‌ها را تفسیر نماید.

در انجام این تست از دستگاه بسیار کوچکی به نام الکترود برای انتقال سیگنال‌های الکتریکی استفاده می‌شود. در انجام این آزمایش یک الکترود سوزنی به‌طور مستقیم در عضله قرار گرفته تا فعالیت الکتریکی آن را ثبت کنند. گاهی نیز از الکترودهایی استفاده می‌شود که روی پوست چسبانده شده و الکترود‌های سطحی نام دارد. این الکترود‌ها سرعت و قدرت سیگنال‌های انتقالی در بین دو یا چند نقطه را اندازه می‌گیرد.

نتایج این تست قادر است اختلال عصبی، عضلانی و یا مشکلات مرتبط با انتقال سیگنال از عصب به ماهیچه را مشخص کند.

چرا تست نوار عصب و عضله انجام می‌شود؟

زمانی افراد دارای علائمی هستند که در آن مواقع پزشک به شما تست نوار عصب و عضله را توصیه می‌کند. در موارد زیر انجام این تست لازم است:

• احساس سوزش و سوزن سوزن شدن.
  • اندام‌ها به خواب رفته و یا بی‌حس می‌شوند.
  • عضلات ضعیف می‌گردد.
  • بروز درد در عضلات یا گرفتگی.
  • درد‌های خاص و به‌خصوص، در اندام‌های فرد به‌وجود می‌آید.

انجام تست EMG بیشتر برای تشخیصدادن یا حل مشکلات زیر استفاده می‌شود:

• در زمان بروز اختلالات عضلانی مثل دیستروفی عضلانی یا پلی میوزیت.
  • وجود بیماری‌هایی که ارتباط مابین ماهیچه و عصب را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ مانند بیماری ضعف وخیم عضلانی یا گراویس.
  • بروز اختلالات عصبی خارج از طناب نخاعی؛ مانند سندروم تونل کارپال.
  • مشکلات ناشی از نورون‌های حرکتی موجود در مغز یا نخاع؛ مانند اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا بیماری فلجاطفال.
  • بروز اختلالات ریشه عصب را هدف قرار می‌دهد؛ مانند فتق دیسک کمر.

نحوه انجام تست نوار عصب و عضله

از بیمار خواسته خواهد شد تا برای انجام تست نوار عصب و عضله لباس مخصوص و روپوش بیمارستانی بپوشد و روی میز دراز بکشد.

الکترودها: پزشک متخصص الکترودهای سطحی را در نقاط مختلف بر‌روی پوست قرار داده که محل این الکترود‌ها وابسته به علائم و نوع درد شماست. ممکن است پزشک الکترودهای سوزنی را در مکان‌های مختلف با توجه به شرایط شما وارد کند.

احساس: در زمانی که الکترودها در حال کار هستند ممکن است جریان الکتریکی اندک سبب احساس یک پیچش یا گرفتگی در شما شود. الکترودهای سوزنی احتمال دارد سبب کمی درد شده که پس از جداشدن برطرف می‌گردد.

انجام تست: در زمانی که این تست انجام می‌شود پزشک متخصص مغز و اعصاب هرگونه فعالیت الکتریکی غیرارادی را در هنگام استراحت‌کردن عضلات بررسی می‌کند. این فعالیت‌ها در بافت‌های عضلانی سالم مشاهده نخواهد شد. مقدار فعالیت در زمانی که عضلات منقبض نیز می‌شود هم بررسی و اندازه‌گیری خواهد شد.

پزشک در هنگام انجام این تست ممکن است از بیمار بخواهد عضلات خود را در نواحی مورد نظر منقبض نموده و یا وضعیت خود را تغییر دهد.

تست نوار عصب و عضله
توصیه‌های قبل از انجام تست نوار عصب و عضله

عواملی وجود دارند که ممکن است بر نتایج تست نوار عصب و عضله تأثیر بگذارند. این عوامل عبارت‌اند از:

• اعتیاد به مصرف الکل.
  • مصرف داروهای مخصوص مغز و اعصاب؛ مانند شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای مسکن، مخدر یا داروهای روانگردان.
  • بیماری دیابت.
  • بیماری‌های سیستماتیک.
  • کم‌کاری تیروئید.

بهتر است قبل از انجام تست نوار عصب و عضله تا چند روز از لوسیون‌های روغنی پوستی استفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند در آزمایش اثر گذاشته و نیز سبب شود که الکترودها روی پوست شما به‌خوبی قرار نگیرند.

الزامی‌بر خالی‌بودن شکم شما نیست، اما احتمالاً به شما گفته خواهد شد که قبل از آزمایش از مصرف کافئین خودداری کنید.

در زمان انجام این تست باید هرگونه وسیله فلزی مانند جواهرات را از خود دور نمایید؛ زیرا در روند انجام و صحت داده‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

الکترود‌هایی روی پوست شما قرار خواهد گرفت که یکی از آن‌ها عصب‌ها را تحریک می‌کند و دیگری تحریک‌های به‌وجودآمده را ثبت می‌کند. احتمالاً از ژل یا نوعی خمیر مخصوص برای چسباندن الکترود‌ها به سطح پوست استفاده می‌شود.

آزمایشی بسیار طولانی نبوده و چیزی حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید. ممکن است کمی احساس ناراحتی به‌وجود آید، اما دردی شدید و غیرقابل تحمل نیست.

بیماری‌هایی که می‌تواند اعصاب را تحتتأثیر قرار دهد

انجام این تست نمی‌تواند علت دقیق آسیب‌ها را نشان ‌دهد، اما می‌تواند کمک کند تا بیماری‌هایی مانند زیر بهتر تشخیص داده شود:

• سندروم تونل کارپال
  • بروز آسیب جراحتی به عصب میانی
  • التهاب مزمن
  • نوروپاتی دیابتی
  • فلج عصب میانی به دلیل دارو
  • بیماری شارکو ماری توث
  • بیماری فتق دیسک
  • فشرده‌شدن اعصاب
  • آسیب‌دیدگی اعصاب محیطی
  • آسیب‌های واردشده به سبب مصرف داروهای درمان سرطان

استفاده از تست نوار عصب و عضله می‌تواند سرنخ‌های خوبی برای تشخیص بیماری‌ها و مشکلات به پزشک بدهد تا روند تشخیص و بهبود به بهترین روش انجام پذیرد.

جهت مشاوره، آزمایش و درمان می‌توانید به کلینیک روما مراجعه کنید و از بازیابی مجدد سلامت خود لذت ببرید.

نحوه انجام تست نوار عصب و عضله