سرما درمانی و گرما درمانی در بهبود درد

ترموتراپی یا انجام فیزیوتراپی به وسیله سرما و گرما از موارد مرسوم و رایج در درمان‌های فیزیوتراپی به حساب می‌آید. در ادامه تکنیک‌های فیزیوتراپی با سرما و گرما و فواید آن‌ها از جمله بهبود درد معرفی می‌گردد.

گرما درمانی چیست ؟

در این روش از گرما به منظور فیزیوتراپی و برطرف کردن برخی از عوارض بیماری‌ها استفاده می‌گردد. گرما سبب می‌شود که جریان خون در محل آسیب افزایش پیدا کند. در بیشتر موارد فیزیوتراپیست‌ها از گرما درمانی به منظور انعطاف‌پذیر شدن عضلات و بهبود درد سود می‌برند.

تکنیک‌های گرما درمانی

از گرما درمانی برای گرم کردن موضعی و یا گرم کردن کل بدن استفاده می‌گردد. بنابر نوع مشکل و تشخیص پزشک یکی از دو روش زیر برای شما تجویز خواهد شد:

• حرارت خشک: از ساده‌ترین روش‌های حرارت درمانی به حساب می‌آید. برای ایجاد کردن گرما از پد‌های گرم یا بسته‌های خشک دارای حرارت استفاده می‌گردد.
  • حرارت مرطوب: این روش از حوله بخار، حمام گرم و همچنین بسته‌های گرم و مرطوب برای ایجاد حرارت استفاده می‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که اگر به جهت درمان به حرارت عمقی نیاز بود استفاده از تکنیک‌های دیگری مانند اولتراسوند تراپی می‌تواند مؤثر و کاربردی باشد.

کاربرد حرارت درمانی در فیزیوتراپی

از حرارت درمانی می‌توان به منظور درمان بسیاری از بیماری‌ها سود جست. در بیماری‌های زیر فیزیوتراپیست می‌تواند از این تکنیک استفاده نماید:

• درمان روماتیسم مفصل‌ها.
  • درمان آسم و برونشیت.
  • درمان بیماری‌های مفصلی مانند آرتروز.
  • گرفتگی و تنش در عضلات.
  • درمان نمودن فیبرومیالژیا.
  • درمان نمودن و بهبود درد مزمن.
  • جلوگیری از گسترش عفونت‌های ویروسی.

یکی از بیشترین کاربرد‌های گرما درمانی در فیزیوتراپی تسکین دادن درد یا رفع کردن آن در بسیاری از بیماری‌ها است. حتی از این روش برای درمان برخی از عفونت‌ها نیز استفاده می‌گردد.

خواص گرما درمانی در فیزیوتراپی

علاوه بر تسکین درد مزیت‌های دیگری نیز در این روش وجود دارد که به آن می‌پردازیم:

• رفع شدن اسپاسم و گرفتگی عضلات.
  • کم شدن التهاب مفاصل.
  • کاهش یافتن روند پیری در بدن.
  • تحرک سیستم ایمنی.
  • پاکسازی بدن از سموم.
  • بهبود یافتن جریان خون.
  • کم شدن استرس و خوابی بهتر.

به این نکته توجه داشته باشید که سریع شدن روند بهبود آسیب‌دیدگی در این روش به خاطر افزایش اکسیژن‌رسانی و مواد غذایی به محل آسیب دیده است.

موانع استفاده از گرما درمانی

برخی از افراد بنابر شرایط خاص قادر به استفاده از این تکنیک نیستند. که به شرح زیر است:

• افراد دچار دیابت.
  • وجود عفونت در فرد.
  • افزایش یافتن مقدار تورم ناحیه درمانی با گرما.
  • افرادی که دارای مشکلات قلبی عروقی هستند.
  • اشخاصی که دچار ترومبوز وریدی عمیق هستند. و در رگ‌های عمقی آنان لخته خون ایجاد می‌گردد.
  • افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند.
  • زنان باردار به منظور گرما درمانی بهتر است با پزشک خود مشورت نمایند.

همچنین انجام گرما درمانی در نواحی و مناطقی که دچار کبودی و تورم شده است و یا در آن زخم باز وجود دارد، ممنوع می‌باشد.

مدت زمان گرما درمانی

اگر از این روش به منظور رفع تنش عضلات استفاده می‌شود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه کافی می‌باشد. اما اگر به منظور بهبود دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، جلسه درمانی می‌تواند ۳۰ دقیقه الی ۲ ساعت باشد.

سرما درمانی در فیزیوتراپی

از تکنیک‌های مؤثر و متداول در فیزیوتراپی است که با روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. این روش به کاهش درد بهبود درد و تسکین آن کمک بسیاری می‌کند. در این روش کم شدن جریان خون و فعالیت‌های عصبی درد تسکین یافته و انتقال پیام درد در محل آسیب دیده به مغز کند می‌گردد.

انواع تکنیک‌های سرما درمانی

سرما درمانی به منظور تسکین دادن درد‌های تند و تیز تکنیکی کاربردی می‌باشد. این کار با روش‌های زیر انجام می‌شود:

• کمپرس سرد.
  • استفاده از اسپری‌های سرد کننده.
  • وان یخ.
  • وان آب سرد.
  • پیچیدن یخ در حوله.
  • ژل یا لوسیون‌های سرما درمانی.
  • ماساژ یخ و استفاده از بسته‌های یخ.
تلفیق سرما درمانی با دیگر روش‌های درمانی

برخی از پزشکان فیزیوتراپیست برای دستیابی به نتایج بهتر از سرما درمانی در کنار دیگر روش‌های فیزیوتراپی مانند ماساژ درمانی و ورزش درمانی استفاده می‌کنند. به طور مثال برای عارضه پیچ ‌خوردگی رباط‌ها، پزشک برای دستیابی به نتایج بهتر از یخ درمانی در کنار دیگر تمرینات ورزشی برای بیمار استفاده می‌نماید.

فواید سرما درمانی

سرما درمانی در فرایند فیزیوتراپی قادر است به کاهش علائم و درمان برخی از بیماری‌ها کمک نماید. به طور خلاصه خواص سرما درمانی به شرح زیر می‌باشد:

• کاهش درد و بهبود درد.
  • کاهش تورم مانند تورم‌های منطقه زانو.
  • کم شدن التهاب مفاصل.
  • تقویت کردن سیستم عصبی.
  • سریعتر شدن روند بهبودی آسیب دیدگی‌ها.
  • تنظیم نمودن قند خون.
  • تقویت و مقاوم کردن سیستم ایمنی بدن.
  • کاهش استرس‌ها و همچنین دستیابی به خوابی بهتر.
موانع استفاده از سرما درمانی

برخی از افراد بنا بر دلایلی که گفته خواهد شد نباید فیزیوتراپی با یخ را انجام دهند:

• افرادی که دچار سفتی عضلات یا مفاصل می‌باشند.
  • بیماران دیابتی.
  • افرادی که دارای گردش خون ضعیف هستند.
  • اشخاصی که اختلالات حسی دارند. و ممکن است به خاطر سرما دچار آسیب گردند.

اگر به مشکلات قلبی و فشار خون دچار هستید بهتر است قبل از سرما درمانی این موارد را به پزشک فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید.

مقدار زمان یخ درمانی

انجام این کار به صورت طولانی پوست شما را دچار سوختگی خواهد کرد. به همین منظور باید چند مرتبه در روز و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام شود. دقت نمایید که پک به طور مستقیم نباید روی پوست قرار گیرد و باید در حوله پیچیده شده و یا در حمام آب یخ قرار گیرید.

جهت درمان و بررسی بیماری‌های خود می‌توانید به کلینیک روما مراجعه نمایید. و از پزشکان متخصص و امکانات بهروز بهره مند شوید.

با ما در تماس باشید.