تزریق اپیدورال کودال

در تزریق در اپیدورال کودال یک ترکیب که شامل استروئید و داروی بی‌حسی است برای درمان درد مزمن کمر و پشت داخل کمر تزریق می‌گردد. شاید بخواهید بدانید که توسط این روش چه درد‌هایی قابل درمان و تسکین است. در ادامه مطلب با این موارد آشنا خواهیم شد.

مشکلات قابل درمان با تزریق اپیدورال کودال

• رادیکولیت سیاتیک کمری:

این عارضه با دردهای ناحیه کمر، ضعف یا تغییر حسی در مسیر عبور عصب سیاتیک در قسمت پایین تنه همراه است.این درد معمولاً در پشت بدن از قسمت باسن تا پایین پا ادامه پیدا می‌کند. بعضی از بیماران دچار تغییرات حسی و یا سوزن سوزن شدن، گزگز کردن می‌شوند. و آن را با حالت درد تیز و ناگهانی وصف می‌کنند.

• فتق و برجستگی دیسک کمر:

از شایع‌ترین دلایل بروز سیاتیک است. دیسک‌های موجود بین هر دو مهره مانند یک ضربه گیر و محافظ عمل می‌کنند. و ضربه‌های وارد بر ستون فقرات را خنثی و بی‌اثر تر می‌کنند. حالت انعطاف‌پذیر دیسک‌ها موجب می‌شود که رو به عقب و در عرض روبات‌های خارجی حالتی برجسته پیدا کنند. و موجب تحریک عصب‌های مجاور شوند. بیماری دیسک از شایع‌ترین دلایل کمردرد مزمن و دیگر عارضه‌های ناحیه کمر است.

• تنگی فرسایشی کانال نخاع کمر:

زمانی که قطرکانال نخاع باریک می‌شود اعصاب نخاع تحت فشار قرار می‌گیرد. تنگ شدن کانال نخاعی باعث ایجاد درد دائم کمر و پایین تنه می‌گردد.افرادی که به این مشکل دچار هستند به سختی راه می‌روند از درد مزمنی که در کمر و پا وجود دارد شاکی هستند. گاهأ با کم شدن حس در ناحیه پایین تنه و محدودیت فعالیت جسمی نیز مواجه می‌شوند.

انجام فرآیند تزریق اپیدورال کودال

در این عمل استروئید به درون محل فضای اپیدورال یعنی جایی که محل قرارگیری ریشه‌های عصبی تحریک شده است، تزریق می‌گردد.

تزریق کودال از محل سوراخ خاجی به دلیل درمان کمر درد انجام می‌پذیرد. در انجام این کار از دو داروی بی‌حسی لیدوکائین، بوپیواکائین به همراه استروئید برای اثر بلند مدت استفاده می‌شود.

استروئید موجود سبب کم شدن التهاب و تحریک‌شده و داروی بی‌حسی روند و چرخه بروز درد، گرفتگی و انتقال گیرنده‌های درد را متوقف می‌کند. این دارو با انتشار خود در مناطق و سطوح دردناک ستون فقرات، التهاب و تحریک را کاهش می‌دهد.

این کار در زمان کمتر از ۱۵ دقیقه انجام می‌شود.

از دستاوردهای تزریق اپیدورال کند و آرام شدن سریع علائم درد است. و بیماران قادر خواهند بود به فعالیت‌های روزانه و سبک خود به راحتی بپردازند.

مزایای تزریق اپیدورال کودال

کمر درد مشکلی است که درمان آن در خیلی از موارد بسیار دشوار است. کمر درد ادامه پیدا می‌کند و به سندروم مزمن منجر می‌گردد. کمر درد‌ها با توجه به نوع آسیب با روش‌های متفاوتی از جراحی تا طب سوزنی و فیزیوتراپی درمان می‌گردند.

انجام عمل جراحی در صورت مفید نبودن، استفاده از روش‌های نگهدارنده و غیر جراحی را می‌طلبد. تا بتواند منجر به کاهش درد شود. انجام عمل جراحی در مواردی مانند بی‌اختیاری مثانه یا روده و همچنین به وجود آمدن ناپایداری در ستون فقرات و پدید آمدن عفونت توصیه می‌گردد.

در مطالعات جدیدی که انجام شده است به اثبات رسیده است که تزریق کردن استروئید اپیدورال کودال اگر با هدایت اشعه ایکس همراه گردد تا این تزریق به بهترین شیوه انجام گردد، می‌تواند روشی کاملا ایمن و بی‌خطر باشد. تا بتوان به وسیله آن دردی که به دلیل تنگی کانال نخاعی به وجود می‌آید را کاهش داد.

عوارض تزریق اپیدورال کودال

خیلی از بیماران به دلیل عوارض و سختی‌های پس از جراحی ستون فقرات تمایلی به انجام آن ندارند. البته نمی‌توان به طور قطعی و صددرصد گفت که تزریق استروئید در اپیدورال کدال با عوارض همراه نیست. اما اثرات جانبی این تزریق کم و قابل چشم پوشی است.

این روش مبادرت به مدیریت درد و رنج افرادی می‌کند که از درمان‌های غیر جراحی استفاده می‌کنند.

در برخی از موارد خونریزی، سردرد، عفونت و آسیب عصبی از عوارض این تزریق به حساب می‌آید.

در موارد دیگر بروز واکنش‌های آلرژیک، بالا رفتن قند خون، کاهش پاسخ ایمنی و بالا بردن وزن از دیگر خطرهای احتمالی در این روش هستند.

البته با بهره‌گیری از دستگاه فلوروسکوپی با دقت بالا سوزن به محل مورد نظر رفته و تزریق انجام می‌پذیرد و می‌توان با این شیوه اثرات و عوارض این کار را تا حد زیادی کاهش داد.

نتیجه‌گیری کلی

افرادی که از تزریق اپیدورال کودال استفاده می‌کنند به خوبی می‌توانند کمردردهای خود را مدیریت نموده و به مدت طولانی نسبت به بهبود عملکرد و کاهش درد در این ناحیه امیدوار باشند. تزریق‌های بلندمدت با تسکین طولانی می‌تواند زندگی خیلی از افراد را به روال طبیعی بازگرداند.

اگربه مدت بیشتر از ۴ هفته هنوز آثار درد وجود داشت و شدید گردید، لازم است که در اولین فرصت برای روش‌های درمانی مناسب شما با پزشک مشورت انجام شود. اقدام زود هنگام در این شرایط احتمال بروز سندروم درد مزمن تشدید شونده را کم می‌کند.

کلینیک روما در کنار افرادی است که تمایل دارند به بهترین شیوه مشکلات و بیماری‌ خود را برطرف کنند.

ما در کنار شما خواهیم بود.